پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
امروز اعتیاد یکی از معضلات جامعه ما و جامعه جهانی است، افرادی که به دلایل مختلف، آگاهانه یا ناآگاهانه به سوی این معضل خانمان برانداز روی می آورند، غافل از آینده مبهم و پر وحشتی که در انتظارشان است، اما این معضل زمانی پررنگ تر می شود که دانشجویان و جوانان یعنی قشری که در حال طی کردن آخرین پله های آموزش و پرورش بوده و قرار است با تخصص و علم آینده خود و جامعه را بسازند، با روی آوردن به انواع مواد مخدر و روان گردان، زندگی خود و توان سرمایه اجتماعی کشور را از بین می برند و اما این روزها آمار اعتیاد زنان رو به افزایش است ...

شعار سال: این روزها صفحات روزنامه ها را که ورق می زنی با تبلیغات خوابگاههای خودگردان مواجه میشوی، درخیابانهای شهر هم که راه میروی تو را به حضور در خوابگاههای خودگردان ترغیب میکنند، غافل از آنکه خوابگاههایی که قرار است مامنی برای استراحت و آرامش جوانان کارمند و دانشجو شود، در برخی موارد به دلیل شرایط نامساعد محیط و نابه سامانی تبدیل به محیطی تنشزا برای ساکنان آن شده است، محیطی که آبستن بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی از جمله اعتیاد است .

سارا یکی از افرادی است که به دلیل شرایط نابهسامان این خوابگاهها چندین بار خوابگاه خود را تغییر داده است، او دراین باره به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا میگوید: دربیشتر خوابگاهها موادمخدر مصرف میشود واین موضوع باعث شده خیلیها زندگیشان را از دست بدهند.

او با بیان اینکه بچههای خوابگاه ازهمه شهرها هستند اما بیشتر آنها از شهرهای اطراف به تهران آمدهاند،ادامه میدهد: تعداد نفرات در هر اتاق بستگی به هزینه پرداختی دارد، در هر اتاق از 4 تا 10 نفر میتوانند حضور داشته باشند، البته تعداد نفرات در خوابگاههای دولتی و خصوصی متفاوت است و بستگی به مبلغی که بابت کرایه میپردازی هم دارد، کمترین مبلغ برای اتاق از 300 هزار تومان شروع میشود.

مریم دانشجوی دیگری است که با اشاره به اینکه بیشتر خوابگاههایی که تجربه کرده است با معضل اعتیاد مواجه بودهاند، اظهار میکند: در این خوابگاهها همه نوع موادی استفاده میشود که بیشتر روان گردان به ویژه علف و ماریجوانا هستند، حتی بارها مصرف و تجربه مواد به من پیشنهاد شده است که این موضوع به شدت آزارم میدهد.

در این میان اکرم که کارمند یک شرکت خصوصی است و مدتی از یکی از شهرهای جنوبی به تهران آمده است تاکید میکند :مصرف کنندگان مواد از راه دوستی و استفاده از تنهایی دیگر همخوابگاهیها و... موفق میشوند دیگران را به دام اعتیاد بکشانند و بعد از مدتی هم فرد معتاد شده زندگی ، شغل و حتی در مواردی خانواده خود را از دست میدهد.

نبود نظارت بر خوابگاههای خودگردان خصوصی

براساس این گزارش مصرف مواد مخدر درخوابگاههای خودگران غیردولتی بیشتر است زیرا برآنها نظارت چندانی نمیشود، البته نمیتوان همه خوابگاههای غیر دولتی را در این گروه جای داد، اما از آنجایی که نظارت در خوابگاههای دولتی زیاد است، امکان مصرف مواد وجود ندارد یا بسیار کم است.

سارا با اشاره به اینکه در خوابگاههایی که مصرف مواد شیوع دارد، معمولا متصدی خوابگاه یا متوجه این موضوع نمیشود یا خیلی موضوع را جدی نمیگیرد، اضافه میکند: معتادان موادشان را از بیرون خوابگاه تهیه میکنند و به داخل خوابگاه میآورند وهزینه آن هم بستگی به نوع مواد مصرفی دارد که برخی شاغلند و با دستمزد خود آن را میپردازند و برخی نیزپول این مواد را از طریق خانواده تامین می کنند.

وی درباره نظر افراد سوءمصرف کننده نسبت به مصرف مواد مخدر به ویژه علف میگوید: آنها معتقدند وقتی کشورهای اروپایی مصرف این مواد را آزاد کردند پس هیچ ضرری ندارد، البته اگر مصرف تفریحی باشد.

بیشتر سوءمصرف کنندگان مواد مخدر برای مصرف خود بهانههای مختلفی را مطرح میکنند، و غالب آنها نیز گمان میکنند که این مصرف تفریحی بوده و تاثیری در حال و روز آنها نخواهد داشت در حالیکه با گذشت مدتی چشم باز میکنند و متوجه میشوند مصرف مواد مخدر، ریشه زندگیشان را خشکانده است و همان علف که از نظر آنها مادهای بیضرر است چنان آسیب جبران ناپذیری بر جسم و ذهنشان گذاشته است و چنان روحشان را به قهقرا برده است که ریشه زندگیشان خشک و برهوت شده و هیچ آینده امیدبخشی در انتظارشان نیست.

از سوی دیگر در نبود نظارت درست و دقیق بر محیط خوابگاههای پسرانه و دخترانه، جوانان که سرمایههای اجتماعی جامعه بوده اما به دلیل کمتجربگی یا کم صبری نسبت به مشکلات زندگی ممکن است به بلای اعتیاد دچار شوند بدون آنکه هیچ نجاتدهندهای داشته باشند لذا بهتر مسئولان این محیطهای پر از شور و نیاز جوانان را بیش از پیش مورد نظارت قرار داده و در این اعمال نظارت از مباحث روانشناسی و مددکاری نیز استفاده کنند تا مبادا با برخوردی اشتباه جوانان را به سوی اشتباهات پررنگتر سوق دهند و از طرفی دیگر با علاج واقعه قبل از وقوع، جلوی تباهی زندگی آیندگان جامعه را بگیرند.

در کنار همه این ریشه یابی ها نکته مهمی که مورد بی توجهی پررنگ قرار گرفته است نظارت بر فضای خوابگاه های خودگردان خصوصی است که به تدریج درحال تبدیل شدن به پاتوق رفتارهای بزهکارانه است .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا تاریخ انتشار 6 آذر 97، کدخبر: 780477، www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین